به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آیین رونمایی از کتاب ۶ جلدی چالش هستهای با حضور حجتالاسلام سید محمود نبویان نویسنده کتاب و دبیر کمیسیون برجام در مجلس نهم، فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سیدنظامالدین موسوی نماینده تهران در مجلس یازدهم، در موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزارشد.
سیدمحمود نبویان، نویسنده کتاب «چالش هستهای» در آئین رونمایی از کتاب شش جلدی «چالش هستهای» که دوشنبه ۱۳ آذرماه در موسسه انتشارات ایران برگزار شد، گفت: در سال ۹۲ در مجلس حضور داشتیم که دولت جدید آمد. در مذاکرات هستهای بحثهایی میشد، البته رشته تحصیلی من فلسفه است. دوستان اهل فلسفه بر روی تمام واژهها دقت خاصی دارند. اینکه معنای لغوی و معنای اصطلاحی هر واژه چیست؟ در بحث تحریمها از بیدقتی در واژهها کلاه گشادی به سر ما رفت. در همان اولین جمله برجام آمده است که ما تمام تحریمهای آمریکا و تحریمهای شورای امنیت را «Lift» میکنیم. Lift یعنی چه؟
وی افزود: برطبق قانون، توافقات باید به زبان دو طرف ترجمه شود. اما چون دوستان عجله داشتند، آوردند و در داخل کشور ترجمه کردند. «Lift» را به «لغو» ترجمه کردند. صفحه اول را که میخوانیم میبینیم خیلی خوب است اما چند صفحه بعد آمده است که آمریکا میگوید من تحریم خودم را لغو نمیکنم. خانم شرمن هم همین نکته را بیان کرد که اشتباه گروه مذاکرهکننده همین بود. من در اینجا «Lift» را معنا میکنم. «Lift» به معنای برداشتن یک شیء است. برداشتن، چند مصداق دارد. تحریم را بردارید به صورت لغو، تحریم را بردارید به صورت تعلیق یا تحریم به صورت توقف ۱۲۰ روزه برداشته شود؟
نبویان در ادامه گفت: این ترجمه میشود و در داخل ایران به کل مسئولین مملکت هم ارائه داده میشود. باید معنای لغوی و اصطلاحی واژهها فهمیده میشد. برای نوشتن کتاب از حضور اساتید زیادی بهره بردم. اساسنامه آژانس بینالمللی چیست؟ رآکتور چیست؟ کتابهای مختلف را دیدم تا بر موضوع اشراف داشته باشم. یک بار از عراقچی یکی از مذاکرهکنندگان مهم پرسیدم: آیا سانتریفیوژ را از نزدیک دیدهای؟ او گفت: یک بار هم ندیدم. از این پاسخ اینگونه برداشت میشود که انگار دوستان برای کار عجله داشتند.
روحانی و ظریف اجازه دسترسی به تمام اماکن هستهای و نظامی را دادند
وی افزود: انرژی هستهای از سال ۹۲ وارد کار شد. توافق ژنو در سوم آذرماه ۹۲ و توافق لوزان در ۱۳ فروردین ۹۴ رخ داد. برجام هم در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۴ بود. اصل مذاکرات هستهای در دو دوره از ۸۲ تا ۹۴ ادامه داشت که روحانی و ظریف در دو دوره حضور داشتند. تمام این دورهها را بررسی کردم و عناوینی هم برای آن در نظر گرفتم. نوشتن این شش جلد کتاب ده سال طول کشید. ۱۵ جلسه نشست با آقای عراقچی داشتم تا مراد از متن را دقیق بیان کنم. با آقایان صالحی و ظریف نیز نشستهایی داشتم و با کمک متخصصین کتاب نوشته شد تا پروژه محور باشد.
نویسنده کتاب «چالش هستهای» بیان کرد: از سال ۶۸ دوباره پیگیری مسائل هستهای آغاز میشود. از سال ۸۲ با مصاحبه منافقین به قولی مسائل هستهای فاش میشود. ۸۲ تا ۸۴ ابتدای مذاکرات است. از ابتدا دبیر شورای عالی امنیت ملی همیشه مسئول مذاکرات بود که در اینجا آقای روحانی و آقای ظریف عهدهدار مسئولیت بودند. اسامی تیم مذاکرهکننده در کتاب ذکر شده است. خروجی چه شد؟ خودشان گفتهاند ما بیش از آنچه که آنها گفتند تحقیق کردیم و نظارتهای بیسابقه قبول کردیم اما چیزی را به دست ملت ایران ندادیم. این حالت طبیعی است چون وقتی عقبنشینی اتفاق میافتد دشمن جلو میآید.
نبویان در ادامه گفت: در سال ۸۴ تا ۸۶ دبیر شورای امنیت ملی آقای امیر لاریجانی بود. سال ۸۶ تا ۹۲ سعید جلیلی و از سال ۹۲ پرونده از دست شورای امنیت ملی گرفته میشود و فقط به دست وزارت خارجه میدهند که آقای ظریف مسئول آن بود. زیر نظر دبیر شورای امنیت ملی تمام ابعاد کار قابل بررسی بود اما بعد از آن چنین امکانی وجود نداشت. در ۱۳ فروردین مقام معظم رهبری فرمودند: مسئولین حق ندارند حق دسترسی و نظارت به اماکن نظامی را بدهند. بند ۷۴ تا ۷۸؛ روحانی و ظریف اجازه دسترسی به تمام اماکن هستهای و نظامی را دادند. دهقان، وزیر دفاع در خصوص این حق دسترسی گفت: اینها یک ثانیه با من مشورت نکردند.
توافق برجام مایه عبرت برای آیندگان است
وی افزود: ریشه مسائل در کجاست؟ ما عضو ام پی تی هستیم. ماده ۴ ام پی تی میگوید؛ هر کشور عضو ام پی تی این حق غیرقابل انکارِ تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از انرژی هستهای را بدون هیچ قیدی دارد. تنها شرط این است که صلحآمیز باشد. اما سال ۹۴ حق هستهای از ملت ایران سلب شد. برخی از محدودیتها ابدی است. آمریکا و دنیا اعلام کردند همه دنیا میتوانند از انرژی هستهای استفاده کنند اما ایران یک استثناء است. آقایان هم پذیرفتند که استثنایی هستند. این بزرگترین تحقیری است که در مورد ملت ایران اعمال شد. ما مستثنی نیستیم. بلکه مثل دیگران هستیم. حقوق ملت ایران باید احیاء شود.
نبویان بیان کرد: ما آنچه که از ائمه داریم این است اگر روایت را درست روایت نکنیم، عدهای دیگر روایت خواهند کرد، پس لازم است که ما برای آیندگان درست روایت کنیم. توافق برجام مایه عبرت برای آیندگان است. انشاءالله با عبرت از آن بتوان منافع ملت ایران را در توافقهای بعدی تامین کرد.
وی همچنین گفت: «برجام آئینه عبرت» کتاب مختصر و مفید دیگری است که ۱۳ نکته از موارد مهم برجام در آن ذکر شده است و در دست چاپ قرار دارد.
نسلهای بعدی میتوانند به این مدارک استناد کنند
در ادامه این آئین رونمایی، فریدون عباسی، رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: بحث مستندسازی در هر موضوعی یک مورد اساسی است و باید مورد پروژهای در جریان، ثبت شود، فرقی نمیکند که این پروژه فنی یا علوم انسانی باشد. مذاکرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کدام نیاز به فرهنگسازی دارد. پروژه هستهای کار ارزشمند و شامل بخشهای مختلف است که قبل از پیروزی انقلاب شروع شده است. این کار با رژیمی شروع شد که از نظر فکری با رژیم ما متفاوت بود.
وی افزود: ده سال از انقلاب گذشت و بعد از دوران دفاع مقدس زمانی که صدام از پروژه هستهای به عنوان سلاح کشتارجمعی استفاده کرد، اهمیت موضوع مشخص شد و مورد توجه قرار گرفت. امروز میبینیم که اگر وقفهای در ثبت رویدادی اتفاق بیفتد، ممکن است جعلیات به آن اضافه شود. در مذاکرات هستهای یک پنهانکاری وجود داشت. از اوایل سال ۸۰ که پروژه آغاز شد، اطلاعاتی به کسی داده نمیشد تا اینکه خوشبختانه اسناد و مدارک در دسترس و مورد مطالعه قرار گرفت.
عباسی بیان کرد: دقت کنید اگر زمان بگذرد، ممکن است حقیقت به گونهای دیگر بیان شود. مستندسازی اهمیت بسیاری دارد. سریالی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و با پول همین مردم ساخته شد که ترورهای انجام شده را ساختگی نشان داد. حتی برخی در مطبوعات ترور ساختگی را پخش میکنند. سریالی هم در مورد شهید شهریاری ساخته شد اما نزدیکان این شهید حذف شدند و فیلم در جهت برجام هدایت شد. فیلم به گونه برجامی ساخته شد. جعلیات در عصر خودمان دارد کار میکند. حتی مطبوعات و سایت تشکیل دادند تا کار خودشان را پیش ببرند.
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت: دکتر نبویان در این کتاب شش جلدی کار ارزشمندی را انجام داده است. نسلهای بعدی اگر بخواهند تحقیق کنند یا بیشتر بدانند، میتوانند به این مدارک استناد کنند. امیدوارم کتاب در دسترس مردم و علاقهمندان به موضوع قرار بگیرد.
تمام توافقات دوران برجام نیمهکاره رها شد
علی خضریان در نشست رونمایی از کتاب «چالش هستهای» که از سوی سیدمحمود نبویان در ۶ جلد به رشته تحریر درآمده است، ضمن تقدیر از این اثر مستند با بیان اینکه دولت آقای حسن روحانی برای حل مشکلات کشور، مذاکره برای رفع تحریمها را به عنوان راهبرد اصلی کشور انتخاب کرد، افزود: فرای مشکلات ذاتی این راهبرد، آقای ظریف به عنوان مسئول اصلی مذاکرات نیز با ضعفهای کارشناسی که در طول مذاکرات از خود نشان داد، نقش مهمی در ضعف توافق برجام و سوءاستفاده دشمن از آن داشت.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اظهارات آقای ظریف در طول مذاکرات هستهای و پس از آن ویترینی از تناقضات در اظهارات و اقدامات را نشان میدهد که برخی از موارد اصلی آن را به طور خلاصه مرور خواهم کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به موضوع بیتفاوتی ظریف نسبت به احتمال خروج دولتهای بعدی آمریکا از برجام، گفت: آقای ظریف در دفعات متعدد در طول انجام توافق، ادعا میکرد که به علت رفع قطعنامههای شورای امنیت و قوانین حقوق بینالملل، رئیسجمهورهای بعدی آمریکا نمیتوانند از توافق خارج شوند یا خروج آنها اثری نخواهد داشت. آقای ظریف حتی پس از نهایی شدن متن، در پاسخ به این سؤال که رئیسجمهور بعدی آمریکا میتواند برجام را کنار بگذارد و چه مکانیسم حقوقی برای الزام رئیسجمهور بعدی آمریکا برای اجرای برجام وجود دارد، گفته بود: «قطعنامه شورای امنیت برای آمریکا خیلی مهم است و مبنای مقبولیت جهانی دارد، به همین دلیل آمریکا نمیتواند این کار را انجام بدهد، من به شما اطمینان میدهم که آن مبنای مقبولیتی نابود میشود.» اما همگان شاهد بودند که عدم توجه آقای ظریف و تیم سیاست خارجی دولت آقای روحانی منجر به این شد که ترامپ به راحتی و به صورت یکطرفه از توافق خارج شد و تمام توافقات دوران برجام نیز نیمهکاره رها شد.
خضریان با بیان اینکه عدم شناخت از تفاوت و درجه اهمیت تحریمها یکی دیگر از ضعفهای ظریف بوده است، ادامه داد: آقای ظریف اینگونه تصور میکرد که با رفع تحریمهای شورای امنیت، دیگر تحریمهای آمریکا اثر نخواهد کرد. ایشان در آذرماه سال ۱۳۹۲ در صحن علنی مجلس گفته بود: «من به شما اطمینان میدهم زمانی که تحریمهای شورای امنیت فرو بریزد، تمام تحریمهای آمریکا جز تکهپارهای از کاغذ نخواهد بود». اما همانطور که در طول اجرای برجام و پس از خروج آمریکا از برجام مشخص شد، علیرغم نبود تحریمهای اقتصادی قطعنامههای شورای امنیت، به علت باقی ماندن تحریمهای آمریکا و شروط این کشور، ایران نتوانست بهرهمندی اقتصادی را ببرد.
پیروی اروپا از آمریکا یکی از نقاط ضعف ظریف بود
رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: آقای ظریف پس از اجرای برجام، علیرغم ادعای کاغذی بودن تحریمهای آمریکا پس از رفع تحریمهای شورای امنیت، در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ در نامهای به هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام نوشت: «بانکهای غیرآمریکایی عمدتاً به دلیل پیامها و اقدامات بازدارنده اوفک که مقررات رفع تحریمها را بهشدت مشروط و پیچیده جلوه میدهد و همزمان تحریمهای باقیمانده را برجسته و تهدیدآمیز معرفی مینماید، از ایجاد یا احیای روابط تجاری و اقتصادی با ایران اکراه دارند.» یعنی برخلاف ادعایی که پیشتر گفته بود.
خضریان با اشاره به اینکه عدم فهم از دورههای مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از آمریکا یکی دیگر از نقاط ضعف ظریف بود که باعث زیان فراوان اقتصادی به کشور شد، خاطرنشان کرد: آقای ظریف با عدم فهم درست از شرایط و دورههای مختلف تحریمی و میزان پیروی اروپا از تحریمهای آمریکا، در ابتدا معتقد بود چون توافق هستهای قطعنامههای شورای امنیت را رفع کرده است، خروج یک کشور باعث نمیشود تا تعهدات سایر کشورها با مشکل روبهرو شود. و در تائید صحبتهای خودش تحریمهای ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ را مثال زد. صحبتهایی که نشان میداد دکتر ظریف اطلاعی از وضعیت بازارهای مالی دنیا ندارد. در حالی که قانون تحریمهای ایران و لیبی که به ایلسا شهرت داشت، قانونی بود که در آن آمریکا سرمایهگذاری در بخش نفت و گاز ایران و لیبی را با محدودیت روبهرو میکرد. این درحالی بود که هم مجازات قانون ایلسا محدود بود و هم اینکه به استناد گزارش مقامات آمریکایی در آن سالها شرکتهایی مانند پتروناس یا توتال که در ایران حضور پیدا کردند، منافع زیادی در آمریکا نداشتند. لذا بلافاصله اجرای قانون ایلسا متوقف شد. اما با گسترش بازارهای مالی و افزایش نقش دلار، وابستگی شرکتها به آمریکا و پیروی آنها از قوانین این کشور بیشتر شد. به همین دلیل پس از خروج آمریکا از برجام و درحالی که قطعنامههای شورای امنیت به حالت قبل خود بازنگشته بودند، اندک شرکتهای اروپایی که با ایران توافق کرده بودند، ایران را بدون دادن یک دلار جریمه ترک کردند.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس افزود: همین نگاه غلط باعث شد ایران علیرغم خروج آمریکا از برجام دل به اروپا ببندد، اما اروپاییها حتی کالاهای بشردوستانه به ایران را کاهش دادند. این در حالی بود که آقای دکتر ظریف نیز که پیش از آن ادعا کرده بود، خروج آمریکا از برجام خللی در اقدامات اروپاییها وارد نمیکند، مجبور شد نامههای زیادی به اروپاییها بزند و از آنها بابت قطع تعاملات اقتصادی خود با ایران گله کند.
عدم تسلط به متن برجام یکی دیگر از ضعفهای ظریف بود
خضریان با بیان اینکه عدم تسلط به متن برجام در مورد بازگشتپذیری تحریمها، یکی دیگر از ضعفهای مسؤل تیم مذاکرهکننده بوده است، گفت: عدم تسلط آقای ظریف بر متن برجام در زمینه برگشتپذیری تحریمها باعث شد تا ایشان در ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ گفته بود: «در صورت بازگشتپذیری، توافقات باقی خواهد ماند و کسی نمیتواند مانع آن شود.» این درحالی بود که براساس بند ۳۷ برجام، در صورت بازگشت تحریمها تنها توافقاتی باقی خواهند ماند که شامل تحریمهای شورای امنیت باشند و این موضوع شامل تحریمهای اروپا و آمریکا نمیشود. به همین دلیل هم پس از خروج آمریکا از برجام، علیرغم اینکه تحریمهای شورای امنیت مجدداً اعمال نشد، برخلاف ادعای وزیر سابق امور خارجه توافقات باقی نماندند.
رئیس کمیته، سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود با اشاره به عدم تسلط ظریف به متن برجام در حوزه رفع تحریمها، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث زیان به کشور شد، آقای ظریف در سال ۱۳۹۴ و در کمیسیون برجام گفته بود: «از روز اجرای توافق، اجرای کل تحریمهای ایالات متحده متوقف خواهد شد.» این در حالی است که علاوه بر باقی ماندن تحریمهای اولیه و یا تحریم مهمی همچون محدودیت استفاده از چرخه دلار در برجام، براساس پانوشت ۱۴ و ۱۶ پیوست دوم برجام، تحریمهای آمریکا صرفاً برای افراد خارج شده از لیست تحریم متوقف میشد و افراد باقیمانده در لیست تحریم همچنان شامل تحریم بودند و مؤسسات مالی دنیا در صورت انجام تراکنش مستقیم یا غیرمستقیم با آنها شامل جریمه محرومیت از نظام مالی آمریکا میشدند. همین موضوع باعث شد در طول اجرای توافق بانکهای بزرگ دنیا با ایران کار نکنند. موضوعی که در گزارش سوم وزارت خارجه در اجرای برجام نیز به آن اشاره شده بود.
تناقض ظریف در رعایت خطوط قرمز رهبری
خضریان تناقض ظریف در رعایت خطوط قرمز رهبری را یکی دیگر از موضوعات مهم قابل بررسی دانست و گفت: آقای ظریف در طول مذاکرات مدعی شده بود که خطوط قرمز رهبری در مذاکرات رعایت شده است. این درحالی است که خود رهبر انقلاب تأکید کردند که دکتر ظریف بیان کردند که برخی خطوط قرمز رعایت نشده است. علاوه بر این بررسیهای کارشناسی نیز نشان میدهد که هیچ یک از خطوط قرمز رهبری در مورد رفع تحریمها رعایت نشده که باعث ضرر و زیان به مردم شده است.
نماینده تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: تناقض در مورد اثر تحریمها بر فروش نفت باعث شد تا آقای ظریف پس از رسیدن به توافق برجام. برای توجیه اقدام خود، ادعا کند که اگر توافق ژنو یا برجام نبود، فروش نفت ایران صفر میشد. موضوعی که نه تنها با آمارهای بینالمللی حتی آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا سازگاری نداشت، بلکه بعدها و پس از بازگشت همان تحریمها در ادعایی کاملاً مخالف با ادعای قبل خود در آبان سال ۱۳۹۷ گفت: «آمریکا نمیتواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.». این تناقض در گفتار دکتر ظریف نشان میدهد که ایشان برای پیشبرد نگاه خود و توجیه برجام، چگونه دست به تحریف حقایق و همچنین خالی کردن دست ایران در مذاکرات زده است.
خضریان با انتقاد از عدم توجه تیم مذاکرهکننده به زمان بازگشت پذیری ایران، گفت: آقای ظریف پس از نهایی شدن متن توافق برجام در مرداد ۱۳۹۴ گفته بود: «میگویند اثر بازگشت تحریمهای آنها یکشبه است که نیست و به سالها زمان نیاز دارد، اثر بازگشت ما میتواند زودتر باشد، زیرا اگر نقض عهد کنند کار ما با پیچ و مهرههاست.» این اظهارات در حالی انجام شد، که برخلاف ادعای ایشان، تنها چند روز پس از خروج آمریکا از اعلام برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، تمامی شرکتهای اروپایی اعلام کردند توافقات خود با ایران را نیمهکاره رها میکنند و تنها چند ماه پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و پیش از اینکه موعد قانونی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریمها فرا برسد، اروپاییها خرید نفت خود از ایران را صفر کردند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در پایان با بیان این موضوعات و اظهارات متناقض در جلسات رسمی از سوی آقای ظریف نباید صرفاً در سطح یک انتقاد و گفتگوی سیاسی باقی بماند، گفت: بازخوانی تجربه اعتماد به غرب و مسیر مذاکرات که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، باعث میشود تا مسیر اشتباه گذشته تکرار نشود. البته لازم است با توجه به خسارات وارد شده به کشور این موضوع در یک محکمه قضایی نیز بصورت عادلانه رسیدگی شود. در همین راستا این موضوعات بصورت مستند با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس مطرح شده است و همچنین با طرح شکایت از آقای دکتر ظریف در کمیسیون اصل نود مجلس، امیدوارم این موضوع پس از اتمام بررسی در ماههای باقیمانده از مجلس یازدهم، جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع شود.
برجام دردی دوا نکرد
سیدنظامالدین موسوی، نماینده تهران در مجلس یازدهم گفت: سیدمحمود نبویان انصافاً در همه موضوعهایی که جهاد تبیین را به ذهن متبادر میکند، درخشیدهاند. در عرصههای مختلف اعتقادی و سیاسی و بصیرتی با نگاه علمی و روشمند درمییابیم موضوع چالش هستهای یا پرونده هستهای مسئلهای است که نزدیک به دو دهه کشور ما در حوزه سیاست خارجی و داخلی درگیر این موضوع است و فراز و فرودهای متعددی داشته است.
وی افزود: دشمن سعی کرده روایت خودش را القاء و کشور ما را با تحریم مواجه کند. لازم است ما حتماً یک چالش طولانیمدت را به نوعی برای نسل جدیدتر بازخوانی و روایت کنیم. اگر به این مسئله نپردازیم، دیگران به راحتی با جعل و تحریف جای جلاد و شهید را تغییر میدهند.
موسوی بیان کرد: موضوع هستهای ایران را در دنیا به نوعی روایتگری کرده بودند که انگار ایران به دنبال سلاح هستهای است. خود ایالات متحده از سلاح هستهای استفاده کرده است، اما روایتگری اینها به گونهای بود که انگار ایران تصمیم بر چنین کاری دارد. از دهه ۸۰ که این مسئله رو شد و فشارها آغاز شد، همزمان برخی از جریانهای داخلی هم سعی کردند جمهوری اسلامی را مقصر قلمداد کنند. گفتند: برای جمهوری اسلامی به لحاظ اقتصادی نمیصرفد که انرژی هستهای تولید کند، چون نفت دارد. رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۸۱ همین حرف را تکرار کرد. همان زمان یکی از آقایان مطرح کرد ما در زمینه هستهای سالهاست که دنیا را فریب دادیم.
وی در ادامه گفت: مسئله برجام یکی از مسائل مهم حوزه وزارت خارجه ایران بود که حقیقتاً پیچیدگیهای زیادی داشت. ما زبان دنیا را میفهمیم. فضاسازی داخلی به گونهای بود که شب برجام ملت آمدند بیرون و جشن و پایکوبی که از فردا دلار ارزان میشود. برخی چهرههای انقلاب و دارای بصیرت پیام تبریک صادر کردند. در حالیکه حقیقتاً ماجرای برجام ماجرای پیچیدهای است. برجامی که قرار بود حتی تا مسئله آب خوردن ما را حل کند و دیدیم دردی دوا نکرد، تا امروز خیلی کم روایت شده است.
هر کس که از منافع ملی عدول کند، جریان انقلابی حرفش را خواهد زد
موسوی افزود: ضمانت اجرایی برای باقی ماندن آمریکا در برجام پیشبینی نشده بود ولی برای ایران انواع دستاندازها وجود داشت. تا امروز هم در این حیطه اتفاق جدیدی نیفتاده است. اساس مسئله برجام نتوانست مسئله هستهای و تحریمها را حل کند. در دولت جدید نیز کماکان در دستور کار قرار دارد. جریانی که این موضوع را رصد میکرد، دوستان عزیز مترصد هستند که واقع امر این است که در مسئله سیاست خارجی و آرمانهای اصیل انقلابی مسئله این دولت و آن دولت نیست. هر کس که از منافع ملی عدول کند، جریان انقلابی در مجلس و سایر نقاط حرفش را خواهد زد.
وی بیان کرد: کتاب «چالش هستهای» انصافاً کار بسیار بزرگی است. خوب است که این جریان انقلابی تدبیری بیندیشد و کتاب درست توزیع شود. تبدیل این کتاب به مواد رسانهای غیرمکتوب میتواند مورد استفاده نسلهای جوانتر قرار بگیرد. باید بتوانیم تاریخ و روایت را به گونهای به نسلهای جدید القاء کنیم تا بدانند فراز و فرودهای این دو دهه چگونه گذشته است و بتوانیم فضایی را به وجود بیاوریم که با تبیین خوب افکار عمومی بدانند چه زحمتهایی کشیده شده است. شهید هستهای دادیم و خانوادههایی داغدار شدند. هزینههای مادی زیادی دادیم. بعضیها به ثمن بخس فروختند و دقت لازم را نداشتند و به خوبی دفاع نکردند.